Det var en stor lettelse for både min mand og mig, da det endelig lykkedes for mig at finde et nyt arbejde. Jeg har i nogle år ekspederet i en modebutik her i byen, men finanskrisen ramte den butik ganske hårdt, så indehaveren var tvunget til at nøjes med sin egen arbejdskraft, hvilket da også var helt tilstrækkeligt. For i nogle måneder inden jeg blev afskediget, var der kun alt for sjældent kunder i butikken.
Men nu har jeg været så heldig at få job i en forretning, der har specialiseret sig i børnetøj og tøj til de helt unge op til konfirmationsalderen. Den forretning har ikke mærket så meget til krisen, fortalte indehaveren mig, da jeg var til ansættelsessamtale. Forklaringen er tilsyneladende, at folk sparer på deres eget tøj, når det kniber med penge, men børnenes påklædning skærer de ikke ned på.
I mit nye job har jeg skullet vænne mig til nogle nye mærker og til en helt anden type kunder. Selv unge mødre er helt anderledes som kunder, når de køber tøj eller sko til deres børn, end når de er ude at handle til egen garderobe. Rent faktisk har vi i børnetøjsforretningen af og til besøg af mødre, som jeg kan huske, jeg har ekspederet på min tidligere arbejdsplads. De købte blandt andet damesko og damestøvler i rå mængder.
Børnene er i langt de fleste tilfælde slet ikke eller meget lidt interesseret i, hvad det er for noget tøj, deres mødre køber til dem. Det er først, når de er omkring 8-9 år, at interessen for tøjet begynder at melde sig, og det er selvfølgelig hos pigerne først.
Men mødrene går for manges vedkommende meget op i, hvad det er for mærker, børnetøjet er af. Ligesom når de køber tøj til sig selv, skal børnenes tøj helst hedde det rigtige, så derfor har jeg jo også skullet sætte mig ind i, hvad der er trendy med hensyn til børnetøj.
En del mødre sværger til Minymo, når det gælder tøj til de yngste, og derfor sørger vi i forretningen også for at have et stort udvalg af de forskellige beklædningsgenstande af det mærke. Det er også et mærke, der er meget in for tiden, og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at mødrene meget ofte vælger mærketøj til deres børn for at imponere andre mødre.
Så længe de kendte mærker sørger for hele tiden at følge trenden og komme med nye designs, kan de i lang tid holde andre mærker ude af markedet, for det er meget svært for et ny mærke at få fodfæste, så længe kunderne efterspørger mærker, de kender i forvejen.
Det skønne er, at man ikke behøver at skulle ud at tage et lån for at handle der, men har du alligevel brug for penge, så se her!
Og det ærgrer jeg mig af og til over, for vi får tit besøg af sælgere, der med begejstring viser helt nye kollektioner frem, og både forretningens indehaver og jeg kan konstatere, at der er tale om tøj af god kvalitet. Vi tager gerne nye og ukendte mærker ind i butikken, men vi kan også mærke, at der i de fleste tilfælde går lang tid, før et nyt mærke for alvor slår igennem.